سه‌شنبه ۱۳۹۳/۰۴/۰۳

كاشي پزها، مديرعامل سازمان تاکسيراني شهرداري قزوين خبر داد:

تاکسيراني در قزوين زنگ تفريح بازنشستگان شده است

امروز تاکسيراني به عنوان يک شغل مطرح نيست بلکه به زنگ تفريح بازنشستگان ديگر مشاغل تبديل شده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان تاكسيراني شهرداري قزوين و به نقل از خبرگزاري فارس؛ توسعه شهر قزوين سبب شده است تا نگاه به ناوگان حمل و نقل درون شهري به نسبت گذشته از اهميت ويژه‌تري برخوردار شود.

مديريت هرچه بهتر اين ناوگان در چنين شرايطي مستلزم در دست داشتن آمار مناسب از جمعيت شهري، تعداد مسافران و همچنين ساماندهي ناوگان حمل و نقل براي ارائه خدمات هرچه بهتر است.

جمعيت شهر قزوين طي پنج سال گذشته دچار تغيير و تحول شده است و علاوه بر اين روزانه جمعيتي افزون بر ساکنان قزوين وارد شهر مي‌شوند که اين مسئله نيازمند برنامه‌ريزي و مديريت تاکسيراني براي ارائه خدمات هرچه بهتر به مسافران است تا خواسته‌هاي به حق مسافران از لحاظ خدمات‌رساني مطلوب و صرفه‌جويي در وقت رعايت شود.

به منظور اطلاع از عملکرد و چشم‌انداز سازمان در راستاي ارتقاي سطح خدمات‌رساني به شهروندان عزيز گفت‌و‌گويي با مصطفي کاشي‌پزها مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر قزوين ترتيب داديم آنچه پيش رو داريد حاصل بخشي از اين گفت‌و‌گوست.

*چه اقداماتي در راستاي ساماندهي ناوگان تاکسيراني در پنج سال گذشته انجام داده‌ايد؟

آمار جمعيتي که ساکن قزوين هستند و از خدمات تاکسيراني استفاده مي‌کنند و همچنين نوع سفر آنان تقريبا مشخص است. ميزان سفر اين جمعيت نيز با توجه به فصول سال تغيير مي‌کند و معمولا در نيمه دوم سال با توجه به برودت هوا حجم بيشتري از مسافران از خدمات تاکسيراني استفاده مي‌کنند.

طيف ديگري از جمعيت نيز که روزانه به صورت متغير در قالب دانشجو، کارمند، کارگر و خريدار اجناس مختلف هستند در ساعات مشخصي از روز وارد قزوين مي‌شوند که تعداد آنان نيز تقريبا مشخص و ورودي‌هاي مسير ترددشان شناسايي شده است.

مسيرهايي چون خيابان وليعصر (عج)، دو راهي همدان، دفاع مقدس و 22 بهمن ورودي‌هاي پرتردد اين مسافران در ساعات مشخصي از روز است که براي مديريت بهتر حمل و نقل اين بخش از مسافران، با کم کردن تعداد تاکسي‌ها در برخي از مسيرها و اضافه کردن اين تعداد به مسيرهاي ديگر به ساماندهي اين امر مي‌پردازيم که تقريبا در مديريت اين بخش از کار موفق بوده‌ايم.

*چه تدابيري براي اضافه کردن خودرو به ناوگان تاکسيراني انديشيده‌ايد؟

شهري مثل مشهد با جمعيتي بالغ بر 2 ميليون و 500 هزار نفر و وسعتي چند برابر قزوين داراي 13 هزار و 500 دستگاه خودرو تاکسي و شهري چون قزوين با برخورداري از جمعيت ثابت و متغيري در حدود 420 هزار نفر داراي 2 هزار و 320 دستگاه خودروي تاکسي در قالب تاکسي گردشي، آژانس، ون و شخصي ساماندهي شده است.

دقت در اين مطلب به صورت آماري و تجربي اين نکته را نشان مي‌دهد که در حال حاضر با افزايش تعداد تاکسي در ناوگان روبه‌رو هستيم و به نظر مي‌رسد تا چند سال آينده نيازي به افزايش تاکسي نداريم.

اگر بتوانيم از روند رو به افزايش ورود تاکسي به ناوگان جلوگيري کنيم مي‌توانيم عرضه و تقاضا را به ميزان متعادلي برسانيم و بر آن مديريت بهتري داشته باشيم.

*چه تعداد از خودروهاي تاکسيراني به صورت فعال در حال کار هستند؟

نمي‌توان انکار کرد که تمام تاکسي‌ها به صورت فعال به مردم خدمات مي‌دهند، چراکه برخي تنها اقدام به استفاده از کارت سوخت تاکسي مي‌کنند و عده‌اي ديگر نيز براي سهولت تردد در شهر و عبور از مسيرهاي ويژه از تاکسي خود استفاده مي‌کنند، البته در اين ميان عده‌اي هم به صورت پاره‌وقت در حال فعاليت هستند.

*چه آماري از اين تعداد در دست است؟

نمي‌توان گفت اين آمار به چه ميزان است، اما تعداد آنان کم هم نيست.

*آيا هنگام واگذاري تاکسي به آنان از صحت گفتار متقاضيان مبني بر عدم فعاليت در شغل ديگر اطمينان نيافته‌ايد؟

امروز تاکسيراني به عنوان يک شغل مطرح نيست، بلکه به زنگ تفريح بازنشستگان ديگر مشاغل تبديل شده است. وجود معضلات اجتماعي، مشکلات معيشتي و کاري در جامعه و سيستم نابه‌سامان قراردادهاي بين کارگر و کارفرما که غالبا به تعديل نيرو در شرکت‌ها مي‌انجامد شغل مسافربري را در اولويت نيروهاي بيکار قرار داده است.

در مرحله بعد فرار اين مسافربران شخصي از بازرسان ما و کار بدون استرس، تاکسيراني را به نخستين مأمن و پايگاه کاري براي نيروهاي ديگر تبديل کرده است.

در حال حاضر شرايط خاصي براي گزينش رانندگان به غير از آزمايش عدم اعتياد و سوء پيشينه وجود ندارد که اين ملاک‌ها نيز در سنين بالا به مراتب بيشتر از جوانان به چشم مي‌خورد.

بازنشستگان ادارات وقتي با مشکلات معيشتي مواجه مي‌شوند به تاکسيراني روي مي‌آورند و همين مسئله مديريت را براي ما دشوار کرده است که مشکلات بسياري از اين دست نابساماني در برخي از برنامه‌ريزي‌هاي ما را در پي دارد.

*چرا ملاک‌هاي خاصي را براي ورود رانندگان مناسب به ناوگان تاکسيراني اعمال نمي‌کنيد؟

تعيين چنين ملاک‌هايي براي گزينش رانندگان بايد در هيئت مديره انجام شود و لازم است اين فرآيند براي تبديل به آيين‌نامه‌ عملي به تأييد تهران برسد. البته در حال حاضر سعي کرده‌ايم با اعمال برخي محدوديت‌ها تا حد قابل قبولي از ورود طيف خاصي از متقاضيان به ناوگان تاکسيراني جلوگيري به عمل آوريم.

البته بايد به اين مطلب اذعان کرد که قزوين با حمايت مسئولان در حال توسعه است و همين امر سبب مي‌شود تا با ورود طيف جديدي از وسايل حمل و نقل عمومي به شهر همچون اتوبوس‌هاي تندرو و سرعت بيشتر در جابه‌جايي مردم به تدريج عرضه و تقاضاي رانندگان و مسافران در ناوگان تاکسيراني کاهش يابد.

*پشت اين نظريه چه ميزان کارشناسي صورت گرفته است؟

بهترين کارشناسي در سازمان تاکسيراني تجاربي است که در دست داريم و همه شواهد حاکي از اضافه بودن تعداد تاکسي‌ها درسطح شهر است که اين روند در سال‌هاي آتي نيز ادامه دارد و نياز به اضافه کردن تاکسي به ناوگان نداريم.

*ممکن است در برخي مسيرها حرف شما صحت داشته باشد، ولي در عمل برخي از مسيرها با کمبود تاکسي‌ها مواجه هستند.

بله. در مناطقي از شهر تقاضاي سفر کمتري داريم که ناشي از بضاعت کم مالي مردم است. همين مسئله سبب مي‌شود تا نرخ کرايه‌ها کمتر از حد معمول باشد.

براي ورود تاکسيرانان بيشتر به خطوط تاکسي در اين مناطق و افزايش رغبت آنان به فعاليت در اين خطوط لازم است کرايه اين مسيرها واقعي شود؛ چراکه تاکسيرانان ما از قشرهاي آسيب‌پذير هستند. 

تصاویر مرتبط