چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۲۰

حضرتي، محقق و پژوهشگر:

باغ شهرها جوهر مدنيت در ايران قديم هستند

اگر باغ شهرها را جوهر مدنيت در شهرها بدانيم سخن به گزافه نگفته‌ايم چراکه شيوه شهرسازي در قديم مبتني بر "خانه باغ، ايوان و ميدان" بوده است.

 

حضرتي،محقق و پژوهشگر گفت: اگر باغ شهرها را جوهر مدنيت در شهرها بدانيم سخن به گزافه نگفته‌ايم چراکه شيوه شهرسازي در قديم مبتني بر "خانه باغ، ايوان و ميدان" بوده است.
محمدجواد حضرتي محقق و پژوهشگر ضمن ارائه مقاله خود با عنوان "درآمدي بر توسعه کالبدي قزوين در عصر صفوي با تأکيد بر گسترش فضاي سبز شهري" در نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در عصر صفوي سنت شهرسازي ايران با ارزشهاي اسلامي سازگار مي شود، با اين رويکرد که بيماري و مشکلات روحي و رواني از بين برود.
وي ادامه داد: قزوين در اين مقطع علي رغم کم آبي با تاکستان‌ها و باغ‌هايش شهرت يافته و در سفرنامه ناصرخسرو نيز به اين ويژگي ها اشاره شده است.
حضرتي با بيان اينکه در عهد صفويه پايتخت ايران يعني قزوين، از 60 باغ در داخل ، شمال و شمال شرق بهره مند بوده، گفت: در اين وسعت خانه‌ها و کاخ هاي زيادي ساخته مي شود که مالکيت تمامي آنها به جاي دولت براي مردم بوده است.
وي تأکيد کرد: مردم قزوين در قديم اين باغ‌ها را نشانه‌اي از بهشت مي دانستند و اين تصور در نگاه مسافران و جهانگردان نيز متجسم شده بود.
حضرتي در ادامه يادآور شد: شهرهاي مسلمان نشين کنوني در دو مقطع پيش از اسلام و دوران پس از ظهور اسلام شکل گرفتند که قزوين و اصفهان در دسته اول و کوفه و بغداد در دسته دوم جاي مي گيرند.
وي گفت: شهري مثل قزوين پس از شکل گيري در چند دوره تاريخي که تا قاجار ادامه داشته، توسعه مي يابد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط